dinsdag 12 mei 2009

Beste, brave borst

Vanmorgen vroeg betrapte ik mezelf erop de collega's spontaan te begroeten met de stem en intonatie van Tom Manders als octrooi-ambtenaar. "Goedemorgen, beste, brave collega's." De inspiratie van L.S. kwam dus weer eens uit de Zeer Oude Doos . De helft van mijn collega's herkende het, de andere helft was te jong. Voor haar bij deze het filmpje.
Het tempo ligt laag, de voorspelbaarheid is groot, de kwaliteit is niet best en een lachsalvo zal het niet meer teweeg brengen. Maar een glimlach wellicht wel, gecombineerd met een wat meelijwekkend hoofdschudden: "Zo oud is die collega van mij dus al... tsja."
Met wat internetspeuren kwam ik erachter dat het filmpje werd uitgezonden op 21 januari 1967.

Zouden mijn kinderen op hun 54e zoiets doen met "Goeiesmorges!" van Jiskefet?

6 opmerkingen:

  1. Ha, ha, een glimlach Léon, een glimlach, meer niet. Maar die nieuwe haakjes, inderdaad, zullen mijn kinderen daar nog om lachen later? Want die had jij toch ook maar mooi voor ons opgesnord; zo oud ben je dus toch ook weer niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien kun je dit filmpje trouwens voor de alumni draaien vanavond?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niets van aantrekken allemaal Lee. Hij blijft van goud! Het was mijn eerste imitatie ooit, op het toneel, jawel, van de (toen nog) lagere school. Ik was 12... We gaan nooit in de val trappen van 'ja jongens en meisjes, in onze tijd'. DIT, anno nu dus. is onze tijd. Zo, dat iedereen het weet! Was getekend: een vriend, die wel heel hard heeft moeten lachen, al was het alleen maar om de subtiliteiten en het onnavolgbare taalgebruik van de ambtenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat Festina juist mooi aangeeft dat ik ook van déze tijd ben. Ja, eigenlijk ben ik van álle tijden... Blijft de kwestie van het onderscheid tussen zij die glimlachen en zij die hardop lachen: ligt dat aan de leeftijd van het filmpje of van de persoon in kwestie?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt je voorstellen dat dit vroeger voor mensen toen ze, buiten een spelletje Halma op zaterdagavond, niks hadden een hoogtepunt was. Maar nu heden ten dage!
    Dat zo'n moderne, bloggende man als jij hier nu naar terug grijpt: er is toch zóveel meer en lolligers. Tja, het zal wel jeugdsentiment zijn, en ach, dat geeft ook niks, dat krijg je als > halve-eeuw-plusser!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ E-flor: maar nu verwachten we van jou natuurlijk een gastblogbijdrage met iets ontzettend (modern) lolligs!

    BeantwoordenVerwijderen