vrijdag 5 juni 2009

Cees!!

Een mens zou er toch moordlustig van worden! Nou heeft die reeds teveelgeprezen literaire 'flapdrol' Nooteboom nog een gigantische veer in z'n dinges erbij gekregen! De Prijs der Nederlandsche Letteren, nota bene. Prestigieuzer dan prestigieus, of in het geval van C.N. pretentieuzer dan pretentieus. Ziet dan niemand dat hier opnieuw een prijs wordt toegekend omdat hem al eerder een 'hoge prijs' werd toegekend? Waar is hier de maat der dingen?

Afijn, ik neem even een pilletje (niet van Drion, hoor) en dan gaat straks alles weer goed. En vanavond helemaal als ik de Nederlandsche Letteren van me afschud en mij aan de herlezing van Disgrace zet. Coetzee als tegengif. Er is nog hoop, ook al is het door het lezen van deze superieure literatuur der wanhoop.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens!
    En: Herlees Coetzee en mijdt de film!
    Katharina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De film mijden? Ja, misschien wel. Ik zag hem vorige week, nadat ik Disgrace had herlezen, samen met E-Flor die het boek nog niet gelezen had. We vonden het allebei een mooie en indrukwekkende film. Maar de rolprent blijft zo dicht bij het boek dat de conclusie onvermijdelijk moet zijn: de film is meer een illustratie bij het boek dan een volwaardig en zelfstandig kunstwerk. Enige uitzondering is de scène waarin Lurie de ouders van Melanie opzoekt: die is in de film eigenlijk beter!

    BeantwoordenVerwijderen