Uiteindelijk was ik teleurgesteld door het boek. Niet door de keuzes, die waren geïnspireerd en inspirerend genoeg, en bij vlagen ook wel verrassend, maar doordat eens te meer duidelijk werd dat schilderijen pas hun volledige impact kunnen hebben wanneer je ze in levende lijve voor je ziet. Je kunt nog zo enthousiast beweren dat een landschap van Koekkoek of Ruysdael of Van Goyen je tot tranen hebben bewogen, de afbeelding op papier blijft frustrerend steriel. Een mooi hulpmiddel om je het schilderij weer in de herinnering te brengen, maar meer is het niet. Je moet met dit boek in de hand erkennen dat het zwaar behelpen blijft.
De uiteindelijke winnaar was Vermeer's Meisje met de parel en dat is natuurlijk ook een prachtig schilderij, maar de afbeelding in het boek laat me betrekkelijk koud, nog afgezien van het feit dat ik het niet gekozen zou hebben. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Rembrandt's Loflied van Simeon (Mauritshuis). Ik doe het 'plaatje' erbij, dan zien jullie het weer eens, maar de reactie zal niet overhouden. Jammer, maar als het iemand ertoe brengt om weer eens naar Den Haag af te reizen is dat mooi meegenomen. Ik doe dat binnenkort* en weet nu al dat ik daar niet teleurgesteld ga worden.
* Vóór 1 april dan, want daarna wordt de collectie tijdelijk naar het Haags Gemeentemuseum overgebracht in verband met een grote renovatie van het Mauritshuis!
Heel mooi
BeantwoordenVerwijderendaar ik binnen afzienbare tijd niet naar Den Haag zal reizen, heb ik voor mezelf even een hogere resolutie afbeelding gezocht en gevonden: http://resources21.kb.nl/gvn/MAU01/MAU01_0145_W.JPG
BeantwoordenVerwijderenpuik!
Bedoelen jullie de schilderijkeuze, het blogbericht of het feit dat ik naar het Mauritshuis ga?
BeantwoordenVerwijderen@ "Punt": da's een hele mooie afbeelding, inderdaad veel beter! Zo is dat contrast tussen ontroerende intimiteit en overdonderende ruimte nog veel beter zichtbaar.